Kino Europa / 10. svibnja / 17.00

Kapetan iz Kölna / Der Hauptmann von Köln

DR Njemačka, 1956., 114' 35 mm
Der-Hauptmann-von-Koln
Režija: Slatan Dudow • Scenarij: Henryk Keisch, Michael Tschesno-Hell, Slatan Dudow • Fotografija: Werner Bergmann, Helmut Bergmann • Montaža: Lena Neumann • Produkcija: DEFA • Uloge: Rolf Ludwig, Erwin Geschonneck, Else Wolz

Teško je zamisliti da DEFA nije bila svjesna želje Helmuta Käutnera da iznova adaptira predratni komad Carla Zuckmayera Kapetan iz Köpenicka – jer kako drukčije objasniti da je studio u isto vrijeme napravio film sličnog naslova i usporedne teme; k tome još i u prestižnoj produkciji, poput njezina BRD-ovska dvojnika, u boji, te u režiji jednog od najvećih nacionalnih umjetnika? Ton je doduše posve drukčiji. Kapetan iz Kölna pruža panoramu bonske republike čiji je brechtovski humor opor i uvijek na mjestu (počevši od grada u kojem je smještena radnja: Köln, srce Rajnske pokrajine, rodno mjesto prvog nacionalnog kancelara…). Varalica je konobar Albert Hauptmann, kojeg zamijene za zloglasnog ratnog zločinca (za kojeg se zadnje čulo na drugom kontinentu…) kada se podložnički predstavlja na staromodan način (prvo prezime, pa potom vlastito ime); slijedi njegov brzi uspon do zastupnika u parlamentu i direktora teškoindustrijskog diva Montan AG-a (podbadanje usmjereno na francuski Montanunion u susjednom BRD-u, organizacijsku središnjicu današnje Europske unije). Istovremeno, pravi Hauptmann Albert, skrivajući se iza pomalo proleterskog imena Hans Karjanke, priprema svoj slavni povratak u Njemačku kojoj očito trebaju ljudi poput njega… Naodmet je reći, iako je možda teže povjerovati, kako je i Kapetan iz Kölna inspiriran dvjema istinitim pričama: sudbinom pekara koji je u Bad Kreuznachu zamijenjen za zloglasnog lika iz Drugog svjetskog rata i prihvatio je šaradu te slavnim slučajem Fritza Rößlera, koji je pod imenom dr. Richter snažno zagovarao zakonodavnu raspravu koja bi omogućila amnestiju ratnim zločincima – poput njega.