Kino Tuškanac / Nedjelja 14. 5. / 20.00

Na Adamantu: Nitko nije savršen (film otvaranja) /

Francuska/Japan, 2022., 109'
Režija: Nicolas Philibert · Fotografija: Nicolas Philibert · Montaža: Janusz Baranek, Nicolas Philibert · Produkcija: Céline Loiseau, Gilles Sacuto, Miléna Poylo – TS Productions; Norio Hatano – Longride

Adamant je jedinstven plutajući dnevni centar za skrb smješten na rijeci Seini, u samom centru Pariza. Ekipa koja ga vodi opire se dehumanizaciji psihijatrije i svojim psihički raznolikim posjetiteljima pruža kombinaciju terapeutskih, edukativnih i kulturnih aktivnosti, te bijeg od kapitalističke uravnilovke i kaosa suvremenog metropolisa – utočište u višestrukom smislu, u kojem obespravljeni mogu do mile volje govoriti, pjevati, plesati ili vikati. Renomirani dokumentarist Philibert ukazuje na krhkost mentalnog zdravlja i važnost pažnje koju posvećujemo jedni drugima – ove teme obrađivao je već u svojem filmu Svaka mala stvar (1996.) koji je snimio u psihijatrijskoj ustanovi La Borde. Philibertova kamera iscrtava sigurno mjesto oko svojih protagonista i neintruzivnim pristupom pruža im mogućnost da se izraze kako njima najbolje odgovara. Namjesto dubinske analize institucionalnog okruženja svojstvene recimo Fredericku Wisemanu, Philibertova je namjera skromnija ali i primjerenija neinstitucionalnom karakteru ove apotropejske enklave. Delikatnom opservacijom kroji šarmantnu posvetu blagotvornom mikrokozmosu Adamanta i njegovoj posadi koja održava poetičku funkciju čovječanstva na životu. No, upitno je koliko će još opstati u svijetu koji stremi savršenstvu zaboravljajući kako se ono nalazi upravo u nesavršenosti. (DP)

 

Nagrade i festivali

Berlinale (2023) – svjetska premijera, Zlatni medvjed za najbolji film

 

Nicolas Philibert rođen je 1951. u Nancyu u Francuskoj. Nakon studija filozofije okreće se filmu i postaje asistent redateljima Renéu Alliou, Alainu Tanneru i Claudeu Goretti. S Gérardom Mordillatom 1978. godine režira svoj dokumentarni prvijenac, ‘Glas gospodara’, u kojem deseci šefova vodećih industrijskih grupacija pričaju o kontroli, hijerarhiji i moći, postupno otkrivajući sliku budućeg svijeta u kojem vlada financijski sektor. Godine 2001. režirao je ‘Biti i imati’ o svakodnevnim događanjima u jednoj planinskoj seoskoj školi. Premijerno prikazan u službenoj konkurenciji Cannesa 2001, film je bio veliki hit u Francuskoj i četrdesetak drugih zemalja. Od 2002. njegovi su filmovi prikazani na više od 100 retrospektiva i počasnih događanja diljem svijeta.