MSU – Dvorana Gorgona / Četvrtak 16.5. / 17:30

Freak Orlando

Njemačka, 1981., 126'
Režija: Ulrike Ottinger

U formi „malog svjetskog kazališta“
povijest svijeta od početka do današnjeg doba,
uključujući greške, nesposobnost, žeđ za moć, strah, ludilo,
okrutnost i banalnost,
u priči od pet epizoda.

 

Prva epizoda
U kojoj saznajemo kako Orlando Zyklopa sa svojih sedam patuljaka-postolara kao posebna atrakcija u servisu za ekspresni popravak cipela u robnoj kući u Freak Cityju, udara nakovanj; kako ju otjera poslovođa dućana Herbert Zeus; zatim kako se, kao kraljica sedmorice patuljaka-sportaša popne na Trojanskog konja; i konačno kako odbija biti nasljednica stilita što uzrokuje njenu smrt.

Druga epizoda
U kojoj saznajemo o čudesnom rođenju Orlanda Orlande, alias Orlanda Zyklope, na stepenicama bazilike u srednjem vijeku i kako sa svoje dvije glave očarava svoje suvremenike melodičnom dvodijelnom pjesmom; kako ne uspijeva spriječiti flagelante da zarobe dvojicu akrobata i odvedu ih iz grada kao dio njihove procesije, zbog čega ih goni zajedno sa slavnim patuljkom Gallijem, slikarom, sve do samostana koji pripada Wilgeforte, bradatoj svetici; kako se oblači u novu odjeću u skladištu robne kuće; i kako prolazi čudesnu transformaciju dok Galli slika njen portret.

Treća epizoda
U kojoj saznajemo kako Orlando Capricho, alias Orlando Orlanda, alias Orlando Zyklopa mora priznati da je očarana posebnom putnom ponudom koju joj je zavodljivom glasom predložila robna kuća; kako je naučila biti nepovjerljiva kada je vidjela svoju sliku u zrcalu; kako je krajem 18. stoljeća zarobljavaju progonitelji španjolske inkvizicije; kako mora proći tisuće opasnosti i avantura, jedva izbjegavajući zatvor; i kako je u konačnici deportiraju s raznoraznim ljudima što Galli El Primo vjerno ilustrira.

Četvrta epizoda
U kojoj saznajemo kako gospodin Orlando, alias Orlando Orlanda, alias Orlando Zyklopa na ulazu u psihijatrijski odjel susreće umjetnike-freakove koji putuju duž zemlju kao dio cirkuske predstavice; kako se ubrzo zaljubljuje u lijevu polovicu sijamskih blizanki koja se zove Lena (Delphine Seyrig), što njezina sestra Leni ne može dopustiti; gospodin Orlando zapliće se u konfuznu vezu te probada Leni čime neizbježno ubije i Lenu koju je toliko volio; te kako je vođa trupe prisiljen osuditi gospodina Orlanda na smrt u skladu sa stoljetnom tradicijom izvođača.

Peta epizoda
U kojoj saznajemo kako gospođa Orlando, koju zbog njezine posebne orijentacije zovu Freak Orlando, alias gospodin Orlando, alias Orlando Capricho, alias Orlando Orlanda, alias Orlando Zyklopa radi kao zabavljačica i putuje Europom s četvero zečića; kako je tražena atrakcija na otvorenjima robnih kuća, obiteljskim proslavama itd.; kako je napokon angažiraju da vodi godišnji festival ružnoće; kako okrunjuje pobjednika i dodjeljuje trofej s natpisom: „Šepanje je za bogalje“, i onda nam na kraju festivala kažu da je priča gotova.

Ulrike Ottinger (1942.) je njemačka vizualna umjetnica rođena u Konstanzu. Od 1962. do 1968. radila je kao slikarica i fotografkinja u Parizu. Godine 1969. osnovala je filmski klub Visuell u Konstanzu i vodila ga je do 1972. Osnovala je i Galeriepress, umjetničku galeriju i tiskaru. Od 1973. živi u Berlinu. Njezini osebujni komadi isprepliću etnografiju, povijest i fantaziju i vode publiku na duga putovanja u strane kulture gdje redateljica sudjeluje u svakodnevici lokalnih naroda, od ceremonija ženskih šamana u Mongoliji preko japanskih zimskih rituala do ribolova najsjevernijih žitelja Arktika. Ottinger je još od ranih 1970-ih jedinstven i provokativan glas u njemačkom filmu a retrospektive su joj priredili Cinémathèque française i Centre Pompidou u Parizu, Reina Sophia u Madridu i njujorška MoMA. Osim filmova također producira opere i kazališne predstave te je prisutna na međunarodnoj umjetničkoj sceni s izložbama svojih fotografija. Režirala je između ostalog sljedeće filmove: Madame X – Eine absolute Herrscherin (1977.), Bildnis einer Trinkerin (1979.), Freak Orlando (1981.), Johanna D’arc of Mongolia (1989.), Taiga (1992.), Exil Shanghai (1997.).