Srijeda 22.5. / 18:45 / Kino Kinoteka

Himera / Chimera /

Italija/Francuska/Švicarska/Turska, 2023, 130'
Režija: Alice Rohrwacher · Scenarij: Alice Rohrwacher, Carmela Covino, Marco Pettenello · Fotografija: Hélène Louvart · Montaža: Nelly Quettier · Produkcija: Carlo Cresto Dina, Paolo Del Brocco (producenti); Olga Lamontanara, Michela Pini, Olivier Père, Amel Soudani (koproducenti); Tempesta Rai Cinema, Ad Vitam Production, Amka Films Productions, RSI-Radiotelevisione Svizzera, Arte France Cinéma · Uloge: Josh O'Connor, Carol Duarte, Vincenzo Nemolato, Alba Rohrwacher, Isabella Rossellini

Svatko ima svoju Himeru, nešto što pokušava postići, ali nikad ne uspijeva pronaći. Za grupu pljačkaša etruščanskih grobnica, Himera predstavlja izbavljenje od rada i san o lakom bogaćenju. Za Arthura, Himera je Benjamina, žena koju je izgubio. Kako bi je pronašao, on izaziva nevidljivo, traži svuda, ulazi u utrobu zemlje u potrazi za vratima zagrobnog života o kojima pripovijedaju mitovi. Na magično-realističnom putovanju između živih i mrtvih, šuma i gradova, fešta i samoće, isprepliću se sudbine živopisnih i ekscentričnih likova, a sve u potrazi za Himerom. Ova sanjiva pikarska drama ambijentirana u Toskanu 1980-ih također govori o prodoru materijalizma u sve pore društva. Djecu se uči da više ne postoji ništa nevidljivo (pa tako ni mitska kći Tifona i Ehidnine koja je sprijeda bila lav, straga zmaj, a sredini koza) a novac postaje jedino sredstvo osnaživanja. Kao i svi filmovi Alice Rohrawcher i ova mistična pustolovna sanjarija iskazuje njenu fascinaciju nesvakidašnjim zajednicama koje gaje specifične kodove ponašanja i kolektivne vrijednosti – od njene destruktivne inačice u vidu trombalora (pljačkaši grobova), kojima se priključuje arheolog-otpadnik Arthur nakon što je izgubio jedinu osobu koja ga povezuje sa živućim svijetom, do njene konstruktivne, emancipirajuće inačice u vidu napuštene željezničke stanice koju Italia transformira u komunalni dom gdje može započeti novi život („ako ne pripada nikome, znači da pripada svima“). Istovremeno sam film nadilazi identifikaciju s pričom glavnog (anti)junaka – ona je samo jedna od brojnih niti koje tvore zakučasti obrazac poput onih koje nalazimo na drevnim etruščanskim ornamentima – i postaje kolektivni ritual.

Nagrade i festivali:

Cannes Film Festival (2023) – svjetska premijera, nagrada AFCAE Art House Cinema; Chicago International Film Festival (2023) – najbolja kamera, najbolja glumačka ekipa; Europske filmske nagrade (2023) – najbolja scenografija; nagrade David di Donatello – 13 nominacija; São Paulo International Film Festival (2023) – nagrada publike; Valladolid International Film Festival (2023) – nagrada Silver Spike za najbolji film; Festival Cinéma Méditerranéen de Bruxelles (2023) – Specijalna nagrada žirija; Telluride Film Festival (2023) – nagrada Silver Medallion

 

Alice Rohrwacher (Fiesole, 1981.) talijanska je redateljica i scenaristica poznata po filmovima Corpo celeste (2011.), Čuda (2014.), za koji je osvojila Veliku nagradu žirija na Filmskom festivalu u Cannesu te Sretni Lazzaro (2018.) koji je na istom festivalu nagrađen za najbolji scenarij a nominiran je i za četiri Europske filmske nagrade. Dokumentarni film Futura (2014) koji je režirala zajedno s Pietrom Marcellom i Francescom Munzijem prikazan je u sklopu dokumentarne konkurencije 14. Subversive Film Festivala.