Srijeda 22.5. / 19:30 / Dokukino KIC

R21: Obnavljanje solidarnosti / R21 AKA Restoring Solidarity

Mohanad Yaqubi (Subversive Film), Palestina, Belgija, Katar, 2022, 71'

R21: Obnavljanje solidarnosti je film o stvaranju filma, kao i film o filmovima, on nastaje na sjecištu dokumentaristike, fikcije i arhivistike. Film br. 21 nastaje od zbirke koju čini 20 filmova kako bi odaslao poruku solidarnosti. Riječ je o činu pružanja ruke i postavljanja pitanja. Pri gledanju filmaš i publika zajedno bivaju zapleteni u spekulacije, nade i politiku jednog doba kada su filmovi projicirali ne samo palestinsku borbu već i politiku jednog pokreta solidarnosti s Palestinom.

Reel 21 je produžetak i refleksija na zbirku od 20 filmova snimljenih na 16mm filmskoj traci, koju je u Tokyju sačuvao japanski pokret solidarnosti s palestinskim narodom. Nikad dostavljeno pismo solidarnosti koje je napisao japanski aktivist izgubilo se na putu do palestinskog filmaša. Fragmenti pisma raštrkani su kroz kolekciju i kompilirani u zamišljenu strukturu koja se otkriva tijekom trajanja filma.

R21: Obnavljanje solidarnosti djeluje kao katalog, film kao vremenska kapsula, film kao arhiv. Teme koje Film br. 21 obrađuje otkrivaju se u obliku montiranog eseja. Sam čin restauracije ovih filmova izvlači na vidjelo pobude, težnje i nestanak jedne generacije i njenih borbi, ne samo u Japanu, nego diljem svijeta.

Riječ arhiv obično se referira na zgradu koja čuva dokumente i prema Achilleu Mbembeu, status i moć dotičnog „arhiva“ proizlaze iz poistovjećivanja zgrade i dokumentacije. U slučaju Palestine, ne postoji arhiv kao zgrada, jer je naša zemlja pod okupacijom a dokumenti palestinskog naroda raštrkani su diljem svijeta. Stoga kada kažemo da je ovaj film arhiv time želimo reći da njegova narativna struktura nastoji biti „zgrada“ koja čuva kolekciju filmova, dokumenata.

Ovaj je film hommage japanskoj grupi solidarnosti koja je skupljala i prikazivala ove filmove diljem Japana – na predavanjima, političkim skupovima, putujućim kinima i komunalnim centrima. Film je također pismo zahvale, od palestinskih filmaša svojim japanskim pandanima, jer su čuvali ove filmove na sigurnom i prenosili priču o borbi jednog naroda koja je otisnuta ne samo na celuloidu nego i na savjesti jedne generacije.

Mohanad Yaqubi

Za više informacija o zbirci posjetite: www.tokyoreels.com.

Nagrade i festivali:

Tokyo Reels Film Festival, documenta 15 (2022); IDFA (2022) – svjetska premijera; Jerusalem IFF (2022) – nagrada Olive D’or; True/False Film Festival (2023); Melbourne IFF (2023), Jakarta IFF (2023); Contour Biennale (2023), Archivio Aperto Festival Bologna (2023); Safar Film Festival (2023); AFLAM Festival; Palestine Cinema Days Ramallah (2023); Marrakech Film Festival (2023)

Mohanad Yaqubi rođen je u Kuvajtu 1981. od palestinskog oca i sirijske majke. Odrastao je uz sjećanje na razaranje njegova rodnog grada Al-Majdal, koji su cionističke vojne postrojbe etnički očistile 1948. godine, prisilivši njegovu obitelj da nađe utočište u UNRWA logoru za izbjeglice u Gazi. Yaqubi je filmski redatelj, producent i jedan od osnivača Idioms Film, produkcijske kuće za umjetničke filmove koja je od 2004. bazirana u Ramallahu. Yaqubi je također član kustoskog kolektiva Subversive Film koji istražuje i ponovno distribuira militantne filmove iz Palestine i šire. Od 2017. zaposlen je kao stalni istraživač pri KASK School of the Arts u Gentu.