Bezglavi /

Francuska, 1968., 56' DCP
Režija i scenarij: Patrick Deval · Fotografija: Michel Fournier, Guy Gilles · Montaža: Jackie Raynal · Produkcija: Zanzibar Films · Uloge: Jacques Baratier, Michel Chapman, Laurent Condominas, Patrick Deval, Christian Ledoux, Edouard Niermans, Jackie Raynal, Eve Ridoux, Audrey Vipond

Naslov trećeg filma Patricka Devala priziva istoimeni avangardni časopis koji je izdavao Georges Bataille u mjesecima prije izbijanja Drugoga svjetskog rata. „Poput električne britvice kamera dodiruje kožu. Što može biti prikladnije u srpnju 1968. negoli snimiti studiju nasilja koja neizbježno dovodi do revolucije? Pogotovo stoga što je u pitanju bio politički promašaj: svibanj 68’ nije doveo u pitanje funkcioniranje države. Umjesto toga polarizirao je Francusku: Acéphale je jedan od rijetkih dokumenata snimljenih iz perspektive „druge Francuske“ kojoj je bilo dosta starog načina života, koja ga više nije mogla podnijeti, zahtijevajući nasilje i bijeg. Film je to u egzilu, bez kraljevstva, u gradu koji nastanjuju poludjeli ostaci njegovih građana i mitova (njegova je religija u dronjcima). Film koji pokreće mršavi kraljević (Laurent Condominas koji je radio kao model prije nego što je postao fotograf)… Acéphale je film koji se bori s vlastitim unutarnjim konfliktom; riječ je o minimalističkoj, asketskoj objavi idealistične i nesebične kapitulacije; gubitak sebstva u korist utopijskog labirinta, napuštanje sebstva u vrtu ludila. No, istovremeno riječ je o potrazi za individualnom slobodom. Na licima mladih ljudi, koji sačinjavaju njegovu tanašnu postavu, iščitavamo intenzitet, strah i iznad svega svijest o povijesnom kontekstu njihove avanture.“ (iz teksta L’Eclaireur / The Scout Philippea Azouryja)

„Naši filmovi ostarjeli su četrnaest godina te danas pred publikom dvadesetogodišnjaka nosimo nejasan osjećaj krivnje: ove fantastične priče nisu ostavile svoj trag u povijesti filma, vjerne svojem projektu otapanja u oceanu potrošačkog društva, ovi otpadci kinematografske demencije svjedoče 24 istina po sekundi, poput unutrašnjih dnevnika. A zen? Fanatični sin okreće leđa svojoj obitelji, odlazi kako bi uživao u samoći, nesputan, ali ne bez potomaka, a životni ciklus, pedagoški projekt pobjeđuje. Acéphale, glava koja traži“. (Patrick Deval, 1983)

(izabrala i prevela Dina Pokrajac)