Subota 25.5. / 11:00 / Kino Kinoteka

Zatvori oči / Cerrar los ojos

Španjolska/Argentina, 2023., 169', igrani
Režija: Víctor Erice · Scenarij: Víctor Erice, Michel Gaztambide · Fotografija: Valentín Álvarez AEC · Montaža: Ascen Marchena (AMAE) · Produkcija: Cristina Zumárraga, Pablo E. Bossi, Víctor Erice, Jose Alba, Odile Antonio-Baez, Agustín Bossi, Pol Bossi, Maximiliano Lasansky (La mirada del adiós, Tandem Films, Nautilus Films, Pecado Films, Pampa Films · Uloge: José Coronado, María León, Soledad Villamil, Ana Torrent, Manolo Solo, Ginés Garcia Millán, Petra Martínez, Mario Pardo, Josep Maria Pou, Juan Margallo

Poznati španjolski glumac Julio Arenas nestaje tijekom snimanja filma. Iako njegovo tijelo nikada nije pronađeno, policija zaključuje da se utopio u moru. Godinama nakon toga, misterij oko njegovog nestanka ponovo dolazi u fokus javnosti putem televizijskog programa koji prikazuje njegov život i smrt, uz ekskluzivne snimke posljednjih scena koje je snimio njegov prijatelj, redatelj Miguel Garay. Veliki španjolski sineast Víctor Erice koristi strukturu film-unutar-filma kako bi nakon tridesetogodišnje cezure isporučio svoj povratnički trosatni komad o sjećanju, identitetu, starenju i samom filmskom mediju, njegovoj moći da zaposjedne naše snove i pobudi naše znanje i strahove. Film pospješuje sjećanje i u obliku sablasnih prikaza vraća ono što je nestalo i davno prošlo, no istovremeno sam je u opasnosti da iščezne pred naletom digitalnih tehnologija – jer što više bilježimo to manje pamtimo – a doba opsjednuto arhiviranjem i pohranjivanjem svih prolaznih trenutaka na dostupnim nam spravama paradoksalno proizvodi kulturu zaborava. Pred nama je uznemirujuće nježna kompozicija natopljena melankolijom i enigmatična ruminacija o uspostavljanju ravnoteže između sjećanja i zaborava kako se približavamo kraju života. No Zatvori oči mogao bi biti i ironičan komentar ili sumorna autofikcionalna šala o „rješavanju“ tajne Ericeova vlastitog nestanka. Slučaj je prividno zatvoren, iako ništa naravno nije objašnjeno. Nadajmo se da Erice neće čekati trideset godina da snimi svoj sljedeći film.

Nagrade i festivali:

Cannes Film Festival (2023) – svjetska premijera; Premios Carmen (2023) – najbolji film; Cahiers du cinéma – top 10 filmova 2023 (2. mjesto); Días de Cine Awards (2023) – El resplandor Award; ASECAN (2023) – nagrada ASGE; Portuguese Film Academy Sophia Awards (2023) – najbolji europski film; Lisbon & Estoril Film Festival (2023) – najbolji film; Fotogramas de Plata (2023) – najbolja glumica (Ana Torrent), najbolji španjolski film; International Cinephile Society Awards (2023) – najbolji film, najbolja režija; nagrade Goya (2024) – najbolja sporedna muška uloga (Jose Coronado)

 

 

Víctor Erice studirao je politologiju, a potom filmsku režiju na Escuela Oficial de Cinema gdje je diplomirao 1963. Njegov prvijenac Duh košnice (1973) nagrađen je Zlatnom školjkom u San Sebastiánu i drži se vrhunskim ostvarenjem španjolske kinematografije. Nakon desetogodišnje pauze režirao je film Jug (1983) koji je nagrađen Zlatnim Hugom u Chicagu. Status značajnog filmskog autora te usporedbe s redateljima poput Dreyera, Bressona, Tarkovskog ili Kiarostamija potvrdio je svojim trećim dugometražnim projektom, igrano-dokumentarnim filmom Sunce dunje (1992), ovjenčanim nagradom žirija u Cannesu te Zlatnim Hugom u Chicagu. U nastavku karijere režirao je segment Linija života u omnibusu Deset minuta stariji: Truba (2002), kratkometražne Crvena smrt i Morska pošta rađene za djelo Prepiska Erice-Kiarostami (2006) i prikazane u Muzeju suvremene umjetnosti u Barceloni i La Casa Escondida u Madridu 2006., te u Centru Georges Pompidou u Parizu 2008., potom segmente u omnibusima 3.11 (2011) i Povijesni centar (2012).